سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر فروشگاه
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 42
کل بازدید : 376691
خبر مایه


روستای شاخن از جمله روستاهای بزرگ وپر جمعیت شهرستان بیر جند مرکز استان خراسان جنوبی می باشد . روستای شاخن مرکز دهستان شاخن است که یکی از مراکز مهم تاریخی در شرق شهرستان بیرجند محسوب می شود . شاخن در فاصله ی 105 کیلومتری شرق شهرستان بیرجند واقع شده است.

دهستان شاخنات با اینکه از زمان های قدیم شناخته شده بوده و در کتب زیادی از آن به عنوان یکی از بلوک منطقه قهستان یاد شده است که این بلوک روستاهای زیادی از بخش درمیان ،‌درخش ، و حتی روستاهایی از بخش زیرکوه را شامل می شده است ، ولی اکنون با توجه به افزایش جمعیت روستاها و تغییرات وسیع تقسیمات کشوری این دهستان به دو دهستان جدید به نامه های دهستان شاخنات به مرکزیت روستای گازار و دهستان شاخن به مرکزیت روستای شاخن می باشد .

دهستان شاخن شامل روستاهای : مبارک آباد- میریک شوراب- فورجان اوجان بیماد خزان ییستکنج- پدمرود- واشان- اسنان اوجاد و شاخن می باشد .

این روستا با حدود 2500نفر جمعیت پرجمعیت ترین روستای دهستان نیز می باشد .

روستای شاخن با اینکه از نظر جغرافیایی در ناحیه گرم و خشک کشور قرار دارد ولی می توان آن را از روستاهایی به حساب آورد که در منطقه کاملاً کوهستانی قرار دارد . کوههای زیادی اطراف روستا را محصور نموده اند که در میان آن ها کوههای مشهور و بنامی به چشم می خورد که از آن میان می توان به قلعه کوه ، کوه منان ،‌کما کوه ، پیرزال کوه و . . . اشاره کرد .

رود شاخن که از سالیان سال علاوه بر تأمین آب کشاورزی کشاورزان این روستا مزارع روستاهای پایین دست را نیز آبیاری کرده و به رود خشک متصل می شده است ، ولی متأسفانه براثر خشکسالی های اخیر متأسفانه به شوره زاری تبدیل شده است که علف های هرز آن نیز در حال خشک شدن است













پشتیبانی فنی فروشگاه آب حیات