سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر فروشگاه
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 28
کل بازدید : 376144
خبر مایه


8 نکته در افزایش کارایی ویندوز

 

اگر کاربر ویندوز XP هستید، یا چنانچه قصد دارید روزی آن را روی دستگاه خود نصب کنید شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم. با بکار گیری این نکات می‌توانید کارایی سیستم عامل خود را افزایش دهید.   ویندوز خود را روی بهترین کارایی تنظیم کنید. روی آیکون My computer کلیک راست کرده،Properties را برگزینید. به پوشه Advanced رفته و در قسمت Performance روی دکمه Settings کلیک کنید. حال در پنجره ظاهر شده در کنار عبارت Adjust for Best perfprmance علامت بگذارید.

  •      برای خلاص شدن از دست برنامه‌های حاضر در حافظه که با هر اجرای ویندوز بالا می‌آیند، گزینه Run را از منوی start انتخاب و دستور msconfig را وارد کنید. پس از اجرا به پوشه startup بروید و علامت کنار برنامه‌های غیرضروری را بردارید. می‌توانید سری به فولدر startup در منوی start ، گزینه Allprograms هم بزنید و روی نرم‌افزارهایی که نمی‌خواهید، راست کلیک کرده، delete کنید. اگر حرفه‌ای‌تر هستید به سراغ فولدرهای Run Run Onc, RunOnceEX, RunservicesRunservices Once در رجیستری ویندوز بروید و برنامه‌های غیرضروری را از آنها حذف کنید. ...
  •    هارد خود را تمیز کنید. هنگامی که هارد شما در حال پر شدن است، درایو مجبور است در شیار (track)های داخلی بنویسد. (همانگونه که می‌دانید هارد به صورت صفحات دایره ای شکل است . روی این صفحات، دوایر متحدالمرکزی وجود دارد که به آنها شیار گفته می‌شود). از آنجاکه شیارهای داخلی کوچک‌ترند، اطلاعات کمتری روی آنها جا می‌گیرد پس برای نوشتن اطلاعات، به تعداد دوربیشتری چرخش هارد نیاز است. برای افزایش کارایی، برنامه‌های غیرضروری را uninstall کنید. از اطلاعاتی که هم‌اکنون نیاز ندارید، نسخه پشتیبان(backup)  تهیه‌کرده و در جای دیگری غیر از هارد رایانه‌تان نگهداری کنید. اجرای Disk Cleanup برای خلوت کردن هارد، خالی از فایده نیست. پس از تمیز کردن هارد، نیاز به یک Defrag دارید که تکه‌های فایل‌های روی هارد را به هم بچسباند.
  • درایو سخت‌افزارهای خود را به روزآوری کنید. دقت کنید که همواره آخرین نسخه از درایوها را در اختیار داشته باشید تا کارایی رایانه خود را تا حد امکان بالا ببرید.
  •    پرینترهای موازی را غیرفعال کنید. اگر پرینتر شما به پورت موازی (Parallel) متصل باشد، ممکن است وقتی در حال پرینت گرفتن هستید، دیگربرنامه‌های شما به خوبی کار نکند. یا این که اصلا کار نکند. ویندوز xp (همانند 2000) با پورت موازی بخوبی کنار نمی‌آیند، بکوشید پرینتر را به پورت USB رایانه‌تان وصل کنید. اگر پرینتر شما چنین کابلی ندارد، می‌تواندی از یک کابل USB به موازی استفاده کنید. البته به شرطی که رایانه شما پورت داشته باشد.
  •    چقدر حافظه لازم دارید؟ ممکن است بخشی از هارد خود را به صورت حافظه مجازی (Virtual memory) در آورده و آن را در اختیار برنامه‌ها گذاشته باشید، اما هر چه باشد این حافظه کندتر از RAM خواهد بود. حداقل RAM مورد نیاز برای XP ، 64 مگابایت است. اما در بسیاری از موارد حتی 128 مگابایت هم برای اجرای چند برنامه به طور همزمان جوابگو نخواهد بود.
  • خودتان می‌توانید آزمایش کنید. در هر لحظه تنها یک برنامه را باز کنید. اگر کارایی آن برنامه بیشتر از حالتی بود که با دیگر برنامه‌ها باز می‌باشد. RAM سیستم شما کافی نیست. برای برنامه‌های استاندارد معمولی 256مگابایت حافظه کافی است. اما اگر با فایل‌های چند رسانه‌ای (MULTIMEDIA) خیلی سر و کار دارید یا با بازی‌های با گرافیک سنگین کار می‌کنید، به سراغ 512 مگابایت یا یک گیگا بایت RAM بروید.
  •    ویروس یابی کنید. اگر سیستم شما بسیار کند شده است، ممکن است ویروسی باشد. برنامه آنتی ویروس خود را از طریق سایت آن به روز آوری (update)کرده، سیستم را scan کنید.
  •    از ابتدا شروع کنید. برخی کاربران به نصب و unistall نرم‌افزارهای مختلف عادت دارند. اگر شماهم از آن دسته هستید، باید بدانید که بیشتر اوقات برنامه‌های uninstall بخوبی عمل نمی‌کنند و تعدادی از فایل‌های نرم‌افزارها را روی هارد شما باقی می‌گذارند. به مرور زمان این فایل‌های بی‌خودی و اطلاعات و اطلاعات به دردنخوری که در رجیستری ویندوز باقی مانده است، سرعت ویندوز را پایین می‌آورد. در این موارد تمیز کردن رجیستری، معمولا مفید است. گاهی نیز نصب مجدد reinstall ویندوز شما را یاری می‌کند.

   در پایان ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که متاسفانه در بازار ایران نسخه‌های متعددی از ویندوز xp وجود دارد که برخی از آنها نسخه آزمایشی یا مدت دار (trial version) بوده و پس از مدتی از کار می‌افتد. در تهیه سی‌دی این سیستم عامل نهایت دقت را به کار ببندید. به هنگام سازی و نصب نسخه‌های اصلاحی (Patch) را فراموش نکنید. سری به سایت www.microsoft.com بزنید و همواره ویندوز و دیگر نرم‌افزارهای خود را به روز نگهدارید.













پشتیبانی فنی فروشگاه آب حیات